Dag 5 - Reisverslag uit Havelberg, Duitsland van Eric Lanooy - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Havelberg, Duitsland van Eric Lanooy - WaarBenJij.nu

Dag 5

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

04 Juni 2016 | Duitsland, Havelberg

Dag 5 Dannenberg Havelberg 104 km
Na een prima ontbijt beetje weinig thee (1 kop) terwijl mensen die koffie bestellen een thermoskan krijgen afgeleverd. Weer problemen met betaalpas! dus weer contant afgerekend. Om half negen de stad uit. Eerst door een groot bos naar Görleben. Toen op de Elberoute en meteen verkeerd gereden! Kostte minstens 8 km. Slecht aangegeven hoe we nar de dijk moesten. Toen geholpen door een sportief stel. vrouw aan het hardlopen en man met zijn dikke buik ernaast op de fiets. Deze leidde ons een kortere route dan de officiële. Later bleek waarom; er zat een steile onverharde afdaling in. Hier kon ik mijn ATB-ervaring goed gebruiken! Lia liep naar beneden. We stonden we al snel bij de pont. De Elbe over in Lenze en toen begonnen we aan de officiële Elbe radroute aan de Oostduitse kant. Was er mooi! Het was vandaag opnieuw warm en benauwd onweersachtig weer. Na ruim 40 km gestopt langs route en tomatensoep gegeten. Waarom doen Duitsers toch altijd slagroom in de tomatensoep? Na 60 km pauze in Wittenberge. Grote plaats weinig volk op straat, winkels gesloten op zaterterdagochtend. Typisch oostduitse stad met oude verwaarloosde gebouwen en straten van kinderkoppen. Beetje troosteloos, doet me een beetje aan Luik denken. Daar opnieuw warm gegeten tussen de middag. DAt bevalt ons erg goed. Daarna door langs de Elbe naar Havelberg. Laatste stuk niet langs de Elbe maar langs de Havel. Om 17:00 bij pension in Havelberg. We waren net binnen toen het begon te regenen in dikke druppels.
Vrij grote kamer maar wel enigszins gedateerd. Na het douchen het stadje in om boodschappen te doen want op zondag is alles dicht. Een erg leuk en gezellig plaatsje met een klooster op een soort citadel aan de Havel. Ook hier weer s'avonds op terras aan het bier.