Dag 6 - Reisverslag uit Paaren im Glien, Duitsland van Eric Lanooy - WaarBenJij.nu Dag 6 - Reisverslag uit Paaren im Glien, Duitsland van Eric Lanooy - WaarBenJij.nu

Dag 6

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

05 Juni 2016 | Duitsland, Paaren im Glien

Dag 6 Havelberg-Paaren im Glien 94 km

Na een redelijke nacht opgestaan en eerst alles ingepakt omdat het ontbijt pas vanaf 8:00 uur mogelijk was. Bij het ontbijt ontmoeten we de overige fietsers in het pension. Een Zwitser die naar Kiel was gefietst en nu in Berlijn zijn vrouw zou ontmoeten; een aantal mannen van onze leeftijd en een oudere man die met de auto was. De mannen konden niet meer binnen aan tafel ontbijten omdat het vol was. We hadden een leuk gesprek met de oude krasse man (een Duitser) en de Zwitser. Na het ontbijt direct op de fiets 9:04 uur. De Zwitser volgde eerst op gepaste afstand. Na 20 km hadden we in een grotere plaats Rhinow onze pauze gepland maar er was niks open! Even wat locals gevraagd en toen bleek dat we bij een benzinepomp net buiten het dorp terecht konden. Na de koffie weer verder. In het volgende dorp Gollenberg een vliegmuseum van Otto Lilienthal. Die bleek hier op een puist in het landschap geoefend te hebben met vliegen met een nagebouwde vlinder. Na een aantal succesvolle pogingen is hij gecrasht en helaas overleden. Toen een middagmaal gepland in groter stadje (Friesack) maar ook hier was niks open en was er alleen een troosteloos dichtgespijkerd station. Het was inmiddels zeer broeierig warm en rond de 30 graden! Iets verder reden we langs een vliegveld met sportvliegtuigjes. Daar was een terras open Yessss!. Helaas geen soep maar wel aardbeien gebak. Vervolgens nog 15 km naar ons geplande eindpunt Nauen. Daar waren we lekker vroeg. Nu op zoek naar een overnachtingsplek. De toeristinfo was dicht. Toen via het boek op zoek naar een pension. Vol! De eigenaresse verwees door naar een hotel bij het staion. Dicht! Toen gaan bellen. Alle 8 waren vol of bestonden niet meer! Wat nu? De Garmin verwees ons naar plekken die 12-15 km verderop lagen. Intussen begon het zeer dreigend te donderen. Het was erg benauwd en het zou gaan onweren maar niks was open en we hadden nog geen overnachtingsplek. Lichte paniek sloeg toe. Toen een adres gebeld in het volgende dorp op de route. 15 km verder. Die had plek gelukkig! Het begon licht te druppen toen we verder fietsen. Gek genoeg passeerden we toen 2 hotels die open waren. We checkten in en na de verfrissende douche op zoek naar eten. Maar ook hier was alles dicht of failliet. Toen onze lege magen gevuld met een broodje en de laatste mueslibollen en een halve appel. Daarna plan de campagne voor Berlijn. Helaas geen Wifi beschikbaar vandaag dus zoeken alles op de plattegrond. Na de laatste mueslireep naar bed. Het was ook binnen erg benauwd. Benieuwd wat de volgende dag ons brengt want we zijn er allebei in de beetje klaar mee. De route valt tegen voort wat betreft gezellige leuke dorpjes. In Oost Duitsland is in het weekeinde geen fluit te beleven!!!